ذاکر جوادالائمه محسن جعفری

آموزش و فعالیت های فرهنگی شخصی ذاکر جوادالائمه محسن جعفری

ذاکر جوادالائمه محسن جعفری

آموزش و فعالیت های فرهنگی شخصی ذاکر جوادالائمه محسن جعفری

ذاکر جوادالائمه محسن جعفری

به نام خدای علی و فاطمه

به قول شاعر که میگه:
ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست...

حقیر میون دریای خادمان حضرت اباعبدالله مثل قطره هم نیستم که به چشم بیام ولی دلم می خواد هر جور که می تونم ارادت خودم رو به عاشقان ارباب بی کفن و رهروان ولایت نشون بدم آرزو دارم حتی به اندازه یک سطر هم که شده مطلبی جهت استفاده ستایشگران امام حسین قرار بدم شاید بتونم از این راه کمی کسب ثواب کنم

آرزو دارم اینجا پاتوق حزب اللهی ها و عاشقان سیدعلی خامنه ای بشه

جهت سلامتی و فرج حضرت صاحب الزمان و طول عمر امام خامنه ای صلوات


طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی


مطلبی که مطالعه خواهید نمود  شاید در نگاه اول بسیار شبهه ناک و عجیب به نظر برسه ولی حقیقت اینه که بسیاری از روضه هایی که امروز مداحان عزیز میخونند دارای هیچ سند و مدرکی  نیستند یا لااقل دارای سند و مدرک معتبر و قابل استنادی نیستند و البته اگر این روضه ها واقعی بودند  بسیار بسیار جانسوز بودند ولی حیف .....

 

بنده از اواسط دهه هفتاد که وارد عرصه روضه خوانی شدم به سفارش استاد عزیزم کتاب حماسه ی حسینی  علامه شهید مطهری رو مطالعه کردم و از همون موقع تا کنون مشغول تحقیق و پژوهش و بررسی صحت روضه ها هستم و خدا گواه است که بجز صدق و اخلاص در روضه خوانی و خادمی سیدالشهدا هدفی نداشته و ندارم

 

مطلبی که در  ذیل مطالعه خواهید کرد برگرفته شده از  جلد هشتم  مجموعه چهارده جلدی  دانشنامه امام حسین هستش که بطور گزیده  خدمتتون عرض میشه

 

مطلب رو خوب و با دقت و تامل مطالعه کنید و سعی کنید در روضه خوانی هاتون از اون بهره ببرید

 

به ادامه مطلب مراجعه نمایید






مطالعه تفصیلىِ گزارش‏هاى مربوط به واقعه عاشورا، که در این دانش‏نامه آمده‏اند، این پرسش را براى پژوهشگر پدید مى‏آورد که: چرا شمارى از مطالب مشهورى که در منابع متأخّر آمده‏اند و بسیارى از مرثیه‏سرایان در تبیین واقعه عاشورا مطرح مى‏کنند، در این دانش‏نامه نیست، در صورتى که انتخاب نام «دانش‏نامه» براى این مجموعه، ایجاب مى‏کرد که جامع همه گزارش‏هاى واقعه عاشورا باشد؟ آیا دست‏اندرکاران تهیّه و تدوین دانش‏نامه امام حسین علیه السلام، این گزارش‏ها را ندیده‏اند؟ یا مُتفرّدات 1 منابع متأخّر، معتبر نیستند و اصولًا گزارش‏هایى بى‏اساس اند؟ و یا دلیل دیگرى در این باره وجود دارد؟

 

پاورقی :

1 : مُتفرّد: روایتى که داراى منبع واحد است

 

در مقدّمه این دانش‏نامه، در بحث از منابع واقعه عاشورا، و نیز در تبیین آسیب‏شناسى مرثیه‏سرایى امام حسین علیه السلام، 1 نکاتى در این باره بیان شد؛ ولى با توجّه به اهمّیت موضوع و براى روشن‏تر شدن پاسخ پرسش‏هاى یاد شده، در این جا نیز به دلایل عدم استفاده از منابع متأخّر و نیامدن شمارى از گزارش‏هاى مشهور واقعه عاشورا در این دانش‏نامه، مى‏پردازیم:

 

پاورقی :

1 : ر. ک: ج ۱ ص

 

نخستین دلیلِ بهره نگرفتن از منابع متأخّر در دانش‏نامه امام حسین علیه السلام، ارائه تاریخ معتبر و مستند زندگى آن امام هُمام و بویژه واقعه عاشوراست. از این رو، روش ما در نگارش این دانش‏نامه، بهره‏گیرى از کهن‏ترین منابع (یعنى منابع قرن اوّل تا هفتم و بعضا تا قرن نهم هجرى) بوده است. بر این اساس، گزارش‏هایى که در منابع بعدى آمده‏اند و ریشه در منابع اصلى و کهن ندارند، مورد استناد ما قرار نگرفته‏اند.

 

البتّه این سخن، بِدان معنا نیست که هر چه در منابع کهن وجود دارد، معتبر است؛ بلکه مقصود، این است که مطالب منابع جدیدى که ریشه در مصادر اصلى ندارند، اساسا قابل استناد نیستند، و گر نه، اعتبار مطالب منابع کهن و قابل استناد نیز منوط به ارزیابى‏هاى لازم است، چنان که ما در این دانش‏نامه، موارد قابل توجّهى از مطالب این منابع را مورد نقد قرار داده‏ایم.

 

چنان که پیش از این اشاره کردیم و متن این دانش‏نامه نیز مؤیّد این مدّعاست، تاریخ عاشورا، بیش از هر موضوع دیگرى، داراى منابع معتبر و قابل استناد است و اصولًا نیازى به گزارش‏هاى منابع غیر قابل استناد، نیست. 1

 

پاورقی :

1 : ر. ک: ج ۱ ص ۵۱ (پیش گفتار/ کتاب شناسى تاریخ عاشورا وعزادارى امام حسین علیه السلام)

 

این نکته، تنبّه‏آفرین است که گزارش منابع کهن تا قرن نهم در باره واقعه عاشورا، تفاوت و تمایز روشنى با گزارش کتاب‏هاى سده‏هاى پس از آن دارد، از جمله این که:

 

الف در منابع سده‏هاى اخیر، صدها بلکه هزارها گزارش نو دیده مى‏شوند که در منابع کهن، اثرى از آنها نیست.

 

ب شیوه‏اى که منابع ضعیفِ سده‏هاى اخیر 1 براى گزارش واقعه عاشورا انتخاب کرده‏اند، شیوه داستان‏سرایى به جاى نقل مستندِ تاریخى است. از این رو، گزارش‏هاى کوتاهِ منابع اصلى، در این گونه کتاب‏ها، به داستان‏هایى بلند با جزئیات فراوان، تبدیل شده‏اند.

 

ج بسیارى از منابع یاد شده، براى تحریک عواطف مردم، حتّى تا مرز نادیده گرفتن عزّت و کرامت خاندان رسالت، پیش رفته‏اند.

 

نکته قابل توجّه‏

ممکن است در دفاع از گزارش‏هاى منابع سده‏هاى اخیر، گفته شود: نبودن این گزارش‏ها در منابع اصلىِ فعلى، دلیل مستند نبودن آنها نیست؛ زیرا ممکن است تهیّه‏کنندگان آنها به منابعى دسترس داشته‏اند که نزد آنها معتبر بوده؛ امّا به دست ما نرسیده است.

 

پاسخ این سخن، این است که: اوّلًا، هیچ یک از نویسندگان کتاب‏هاى ضعیف مشهور، ادّعا نکرده‏اند که به نسخه‏اى معتبر دسترس داشته‏اند که دیگران از آن بى‏بهره بوده‏اند و معمولًا گزارش‏هاى آنان، مستند نیست، وگاه گزارش‏هاى خود را مستند به کتاب‏هایى نظیرِ خود کرده‏اند (که بعضا همین استنادها هم نادرست است). 2

 

ثانیا، این گونه کتاب‏ها، در پاره‏اى از موارد، گزارش‏هاى خود را به منابع معتبر، مستند مى‏کنند؛ امّا با مراجعه به منابع یاد شده، مشخّص مى‏شود که استناد آنها اشتباه است. 3

 

پاورقی :

1 : ر. ک: ج ۱ ص ۹۱ (پیش گفتار/ منابع غیر قابل استناد)

2 : مانند ماجراى ترک صحنه کربلا توسّط برخى یاران امام علیه السلام در شب عاشورا که الدمعة الساکبة (ج ۴ ص ۲

3 : مانند ماجراى هلال بن نافِع در شب عاشورا، که کتاب الدمعة الساکبة (ج ۴ ص ۲

 

گزارش‏هاى منابع متأخّر را به سه دسته مى‏توان تقسیم کرد:

 

دسته اوّل، گزارش‏هایى که خلاف واقع بودن آنها، روشن و قطعى است؛ مانند: شمارى از مطالب کتاب‏هاى روضة الشهدا؛ أسرار الشهادة و المنتخب طُرَیحى و سایر منابع متأخّر ضعیفى که در مقدّمه این دانش‏نامه به آنها اشاره شد و در مبحث «آسیب‏شناسى مرثیه‏سرایى»، ریشه‏یابى گردید. 1

 

دسته دوم، گزارش‏هایى که متن آنها ایرادى ندارد؛ ولى نه تنها دلیلى بر صحّت آنها ارائه نشده، بلکه به دلیل آن که در منابع اصلى دیده نمى‏شوند و در کنار مطالبى قرار دارند که دروغ بودن آنها واضح است، واقعیت داشتن آنها، جدّا مورد تردید است.

 

دسته سوم، گزارش‏هایى که در منابع اصلى تاریخى و حدیثى نیز وجود دارند.

 

به نظر ما، تنها دسته سوم از گزارش‏هاى منابع متأخّر، قابل نقل و استنادند، و اگر کسانى این نظریه را نمى‏پذیرند و به دلیل هیجان‏انگیز بودن متفرّداتِ منابع ضعیف و مؤثّر بودن آنها در گرم کردن مجالس، نمى‏توانند از نقل آنها صرف نظر کنند، بهره‏گیرى از این دانش‏نامه، حدّ اقل، این فایده را براى آنها خواهد داشت که بتوانند مطالب دستِ اوّل را که در منابع کهن آمده، از گزارش‏هایى که در منابع اصلى وجود ندارند، تفکیک کنند تا بویژه در نسبت دادن سخنى به اهل بیت علیهم السلام براى امرى مستحب، مرتکب حرامِ مسلّم و نهىِ قطعىِ (وَ لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ) 2 نگردند.

 

پاورقی :

1 : ر. ک: ج ۹ ص ۳۳۳ (بخش یازدهم/ درآمد)


عاشق جوادالائمه عاشق ولایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.