در اجرای نوحه و مراثی حالات مختلفی وجود دارد. اما به طور کلی هر زمان، به نوحهای از گذشته بر میخوریم که تا امروز رواج داشته و از اذهان مومنین خارج نمیشود، میتوان آن نوحه را در گوشهای از آواز ردیفی ایرانی یافت. به بیان دیگر در تعداد کثیر نوحههایی که مداحان میخوانند و شیعیان با آن همراهی و عرض ارادت مینمایند، آنها که بیشتر بردل مومنین مینشینند و به جانشان رسوخ میکنند، قطعا در آواز ردیفی و دستگاهی ایرانی اجرا شدهاند.
هر کدام از دستگاهها و گوشههای آواز ایرانی به نوعی ارتباط با موضعی خاص دارد و میبایست به مناسبت خاصی اجرا گردد.
به عبارتی مصداق جمله معروف هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد، است. نکتهای که مداحان اهل بیت (علیهم السلام) باید به آن توجه داشته باشند
این که شرایط زمان و مکان است که به ما میگوید در این مکان و زمان چه دستگاهی، چه گوشهای و چه شعری خوانده شود.
در ردیف های آوازی هر دستگاه باید در شرایط خاص خود اجرا شود. شعری فراخور آن دستگاه و یا گوشه برای اجرا انتخاب شود. بعنوان مثال کسی که میخواهد آوازی در دستگاه همایون بخواند که حال و هوای این دستگاه، تداعی کننده غم و اندوه میباشد. لذا اشعار شاد و فرحبخش به هیچ وجه مناسب این دستگاه نیست و از آن بدتر اینکه در مجلسی مثل مولودی خوانی که میباید از نغمههای شاد استفاده شود، دستگاه همایون اجرا شود!
جهت طرح سوالات ، انتقادات ، پیشنهادات
و همچنین ارسال فایل های تمرینی خودتون جهت بررسی روند آموزش
به تلگرام حقیر به شماره
09163023853
مراجعه نمایید
انشالله در خدمت سروران عزیز خواهم بود